Podobnie jak ceny akcji, wartość towaru zależy od jego podaży i popytu. Kiedy jesteś właścicielem luksusowego zegarka, Twoja zdolność do sprzedaży ostatecznie sprowadza się do jego popytu na rynku i tego, czy ktoś byłby skłonny go kupić. Jednak w przeciwieństwie do akcji, nie możesz zlikwidować aktywów w dowolnym momencie.
Zegarki są przedmiotami kolekcjonerskimi, a ich nabywcy dobrze prosperują na niszowym rynku. Może być większe zapotrzebowanie lub zainteresowanie jednym modelem w porównaniu z innym, a w zależności od posiadanego zegarka może być on wart więcej lub mniej, niż się spodziewasz.
Prawo podaży i popytu to teoria, która wyjaśnia interakcje między sprzedawcami zasobu a nabywcami tego zasobu. Teoria określa, jaki wpływ na cenę ma związek między dostępnością określonego produktu a chęcią (lub popytem) na ten produkt. Ogólnie rzecz biorąc, niska podaż i wysoki popyt powodują wzrost ceny i odwrotnie.
Pochodzenie zegarków ma znaczenie, jeśli chodzi o najlepszą wartość odsprzedaży. Najpopularniejsze i najbardziej atrakcyjne są luksusowe szwajcarskie zegarki. Rolex to jedna z marek znanych z najlepszej wartości odsprzedaży i popularności. Patek Philippe i Audemars Piguet to również solidny wybór. Większość szwajcarskich produktów to świetne inwestycje.
Jeśli posiadasz zegarek popularnej marki, a jego produkcja jest niska lub model został wycofany, to ma większą szansę na wzrost wartości w przyszłości. Opierając się na idei modeli o niskiej produkcji lub wycofanych z produkcji, istnieje też pomysł edycji limitowanych lub modeli specjalnych/unikalnych. Chociaż wypróbowany i prawdziwy model może pomóc w ustaleniu jego podstawowej wartości odsprzedaży, rzadkie lub szczególne cechy mogą odróżnić niektóre zegarki od innych. Może w przyszłości takie szczegóły będą wyróżniać także smartwatch damski lub męski.
Drobne szczegóły lub drobne zmiany mogą znacznie podnieść wartość zegarka, sprawiając, że jest on wart znacznie więcej niż oryginalny projekt modelu, tylko dlatego, że jest wyjątkowy. Doskonałym tego przykładem jest czerwony Submariner firmy Rolex, na którym znajduje się napis „Submariner” oznaczony czerwonymi literami. Drobne, ale ważne szczegóły, takie jak ten, znacznie podniosłyby wartość zegarka, ale mogą zostać przeoczone przez mniej doświadczonych kolekcjonerów.
Po raz kolejny popyt i podaż decyduje o wszystkim. Niektóre modele zegarków, niezależnie od tego, czy jest to zegarek męski czy damskit, okazały się przez lata bardzo popularne lub wartościowe. Rolex Daytona, Rolex Submariners, Patek Philippe Nautilus, Audemars Piguet Royal Oak i Audemars Piguet Royal Oak Offshores to tylko kilka przykładów. Również luksusowe zegarki sportowe są świetnym wyborem, jeśli chodzi o najlepszą wartość odsprzedaży!
Można by pomyśleć, że złote luksusowe zegarki miałyby lepszą wartość odsprzedaży, ale istnieje pewna trudność, ponieważ jest to niekiedy jedynie przekonanie. Trudno jest go sprzedać, bo nie jest popularny. Nie ma na to dużego popytu, więc znalezienie kupca zajmie trochę czasu.
Z drugiej strony zegarki sportowe ze stali nierdzewnej to klasyczny i popularny wybór. Kolekcjonerzy kochają wersje sportowe ze stali nierdzewnej! Nie jest zaskoczeniem, że niektóre z najbardziej popularnych i pożądanych modeli zegarków to Rolex, Patek Philippe i Audemars Pigeut właśnie z tego tworzywa.
Innym ważnym czynnikiem wpływającym na wartość zegarka w odsprzedaży jest jego stan. Jeśli sprzęt jest mocno zużyty lub uszkodzony, te drobne niedoskonałości mogą negatywnie wpłynąć na jego ogólną wartość – i odwrotnie. Jak w przypadku każdego luksusowego używanego przedmiotu, im lepszy stan, tym wyższa wartość odsprzedaży.
Wreszcie czas jest ważnym czynnikiem, jeśli chodzi o wartość odsprzedaży. Podobnie jak w przypadku zakupu samochodu, w momencie zakupu zegarka jego wartość spadnie. Jednak z biegiem czasu i w zależności od wielu innych okoliczności wartość może wzrosnąć.
Zdjęcie główne: Jutta Wilms/Unsplash